The Hague Royals met vallen en opstaan vooruit

Het eerste seizoen van de Haagse professionele basketball organisatie The Hague Royals is nu al onvergetelijk. Niet omdat de Royals stormende hand de Dutch Basketball league veroveren en elke tegenstander van het court spelen. Het begin is volgens verwachting moeilijk, het spelen tegen ingespeelde teams die al jaren op niveau acteren kost tijd. Het is tot nu toe wachten op de eerste overwinning die er zeker gaat komen.

Nee, het eerste seizoen staat in het teken van Corona. Er werd een keer in het Zuiderpark met beperkt publiek gespeeld en daarna werd het leeg. De competitie werd zelfs een periode stopgezet

Zelfs voor een doorgewinterde organisatie is een dergelijke uitzonderlijke situatie een enorme uitdaging, laat staan voor een startende club. Reken maar uit: de inkomsten van betalend publiek dalen tot het nulpunt, op degenen na die al voor het seizoen – bij The Royals via crowdfunding – een seizoenkaart hadden gekocht. Catering en merchandising liggen ook vrijwel stil. Aspirant sponsors worden voorzichtig omdat hun eigen bedrijven ook niet kunnen floreren en hun exposure ook minder is dan normaal. En wie durft sponsoren te benaderen, en welke sponsor durft er in te stappen, midden in een lockdown? Gelukkig kent de club een aantal trouwe sponsoren met sympathie voor de basketballsport en het geweldige initiatief van een profclub in Den Haag.

In een dergelijke context fris en fruitig beginnen was een enorme uitdaging voor het jonge bestuur van The Royals. Een grote prestatie is al dat er in no time een team uit de grond is gestampt dat zich in steeds grotere gedeelten van de wedstrijden kan meten met de meer ervaren teams. Met regionaal  talent zoals de 2.02 lange center Bart Bijnsdorp, of échte Haagse jongen Pascal Birdja. Een team dat onder leiding van Bert Samson en teammanager Edgar da Costa werkt volgens het principe “one for all & all for one”. Teamgeest en inzet moeten compenseren voor het jaren met elkaar hebben gespeeld én het grote geld.

Maar bij een professionele organisatie moeten er financiën zijn om te blijven draaien, terwijl er door corona veel minder inkomsten zijn. De organisatie kost geld: busvervoer naar uitwedstrijden, maaltijden voor de spelers, huurkosten voor trainingen en wedstrijden, en ook de sinds half december verplichte coronatests. Door corona is er flink gesneden in de kosten en is ook een groot beroep op de loyaliteit van de spelers gedaan. Met minimale middelen het maximale bereiken. Natuurlijk is elke steun daarbij welkom: op facilitair gebied, zoals het spelen in de zalen van het Johan de Witt in de binnenstad, als ook op het gebied van financiële steun door fondsen en instanties en natuurlijk in basketball geïnteresseerde sponsoren.

Sinds kort hebben The Hague Royals een maatschappelijk plan gelanceerd, waarmee het Haagse bedrijfsleven zich aan de club kan committeren en daarnaast kinderen kan inspireren om te gaan sporten, onder leiding van één van de topspelers van de Royals. Ook kunnen partners instappen door zichtbaar te zijn op de LED boarding, die tijdens de livestream pontificaal in beeld staat, of lid worden van de business club. Bovendien worden binnenkort de jerseys van de Royals te koop aangeboden en wordt er een webshop gelanceerd. Alle steun is welkom!

The Hague Royals is dan ook op zoek naar iedereen die wil  samenwerken om uit te groeien tot een bloeiende organisatie die voldoet aan de behoefte aan topbasketball in de regio Haaglanden. Met (hopelijk binnenkort) lekker volle tribunes en een enthousiast publiek, met aantrekkelijk basketball door spelers die kwaliteit en passie koppelen, met de nadruk op lokale en regionale identiteit. In een internationale competitie, want komend seizoen wordt de BeNeLiga gelanceerd. En met daarbij een sterk maatschappelijk programma met basketball voor iedereen, met name de jeugd!

Bij de voorgaande  thuiswedstrijd  keken bijna 3000 fans naar de livestream, was er swingend commentaar in echt basketball jargon, zag de boarding met sponsoren er prachtig uit en speelde het team bij vlagen aantrekkelijk en altijd met passie.

Kortom, ondanks de slechtst denkbare omstandigheden ontwikkelt The Hague Royals zich op elk gebied tot een blijvende waarde in het topbasketball. Iets wat een stad als Den Haag  aan zichzelf verplicht is en waar de Sportcampus naar smacht.

Geef een reactie