KNVB zet stappen met trip naar Engeland met alle Azerion vrouwen eredivisieclubs

Hoe kunnen we gezamenlijk de Azerion Vrouwen Eredivisie naar een hoger niveau tillen? Een belangrijke stap is het putten uit de ervaringen van andere competities en bonden. In dat kader organiseerde de KNVB een inspirerende fieldtrip rond de Nations Leaguewedstrijd Engeland – Nederland, waar vertegenwoordigers van alle 12 Eredivisieclubs de kans kregen om inzicht te verwerven in de dagelijkse organisatie van Tottenham Hotspur en de FA.

De driedaagse fieldtrip naar Londen werd op initiatief van Lucienne Reichardt, ex-speelster ADO Den Haag en nu manager vrouwenvoetbal bij de KNVB, Eefje Janus (commercieel lead Azerion Vrouwen Eredivisie) en Sari van Veenendaal (adviseur vrouwenvoetbal) georganiseerd. Ook directeur betaald voetbal Marianne van Leeuwen maakte deel uit van de KNVB-delegatie. Alle twaalf clubs hadden hun managers vrouwenvoetbal afgevaardigd, aangevuld met commerciële medewerkers of algemeen directeur. Namens ADO Den Haag waren present Karin Punt en Jill Verreijdt.

Het programma begon met een bezoek aan de thuisbasis van Tottenham Hotspur. Die club trad na een fikse professionaliseringsslag in 2019 toe tot de Women’s Super League (WSL), wereldwijd gezien als de best georganiseerde vrouwencompetitie van dit moment. Na een uitgebreide rondleiding over het trainingscomplex in Noord-Londen kreeg het Nederlandse gezelschap een goede inkijk in de professionele wijze waarop de club gerund wordt.

Reichardt op de KNVB-website: ,,Eén van de pijlers van het strategisch plan 2022-2026 is het betaald voetbal naar een hoger plan tillen door de topcompetities verder te professionaliseren. Welke stappen moet je zetten? Wie spreek je intern? Hoe is het vrouwenvoetbal gepositioneerd? Allemaal vragen waar onze clubs in de dagelijkse praktijk mee te maken hebben in hun verdere professionalisering. Het is daarom bijzonder waardevol om een bezoek te brengen aan een club in de WSL en persoonlijk te ervaren hoe zij de weg naar professionalisering hebben bewandeld. Het accent ligt op kennis delen, bewustwording en de mindset. Deze inzichten worden vervolgens teruggebracht naar alle clubs, om zo bij te dragen aan de ontwikkeling van de eigen club.”

Ticketverkoop

Ook op commercieel vlak kreeg de groep de nodige input. Met name op het vlak van ticketverkoop. ,,Zaken waar wij ons ook op richten, omdat we structureel het bereik van onze competitie willen vergroten”, aldus Eefje Janus van Azerion. ,,Een mooi voorbeeld was het inzicht dat zij gaven over hun fans: 25% van de fans komt vanuit de club zelf (o.a. seizoenkaarthouders bij het eerste mannenelftal) en de overige 75% zijn nieuwe fans. Dat is een nieuwe doelgroep voor het voetbal en dat herkennen we ook in Nederland. Dat vraagt een geheel eigen strategie en daar zijn wij ook al mee bezig.”

Op vrijdag was er met de voltallige groep een inhoudelijke kennissessie. De vertegenwoordigers van de Eredivisieclubs spraken daar met open vizier over hun eigen strategische koers. Over hun doelen, maar ook de belemmerende factoren die daarbij de kop opsteken. ,,We hebben een duidelijke collectieve ambitie, naast een eigen belang. Dat hebben we ook gehoord in de presentaties van Tottenham, de FA en de WSL.

Het is wel zaak dat we dat met z’n allen vasthouden zodra we verder groeien. We moeten de krachten blijven bundelen en die unieke cultuur bewaken. Niet alleen in Nederland, maar universeel”, aldus Eefje Janus van Azerion. Later op de dag kreeg iedereen een rondleiding in het iconische Wembley. Daar werd ook gesproken met vertegenwoordigers van de FA over het reilen en zeilen binnen de bond en de WSL

Daarna gaf secretaris-generaal Gijs de Jong van de KNVB een uitgebreide toelichting op het WK Bid BNG 2027, dat deze week officieel bij FIFA wordt ingediend. Daarin staat beschreven hoe België, Nederland en Duitsland het WK voor vrouwen over vier jaar tot een succes willen maken. In de avonduren werd het Nations Leaguetreffen tussen Engeland en Nederland bezocht, waarna er met de uitgenodigde lichting van 1973 (speelsters van de allereerste interland van Oranje), Raad van Toezicht en partners van de KNVB gezamenlijk werd afgesloten.

(Tekst & Foto’s: KNVB Media)